Isnin, 5 Disember 2011

Assalamualaikum dan selamat sejahtera pengunjung blog ini.
10.01.1433 merupakan tahun baru hijrah serta awal bulan Islam iaitu Muharram
Harap2 pada tahun ini lebih bermakana untuk kita mencapai hajai dan cita2 kita..sekiranya hajat dan cita2 yang lepas tidak tercapai, boleh lah kita menekankan azam pada tahun ini untuk mencapainya....Apa yang paling penting ada lah betulkan niat kita dahulu ok...

Hijrah juga menjadi lambang perubahan dan memberi makna yang cukup besar kepada pembangunan tamadun umat Islam. Maal Hijrah yang saban tahun kita sambut dan raikan sebenarnya perlu difahami dan dihayati agar kita dapat memenuhi tuntutannya dan beriktibar daripadanya.

Semua ini perlu digerakkan dan dipandu dengan penuh sedar dan keinsafan. Oleh itu, untuk menghayati tuntutan dan iktibar dari peristiwa hijrah, kita perlu merenung jauh ke dalam diri sendiri dengan bermuhasabah.

Muhasabah diri adalah suatu usaha murni yang dapat mengembalikan manusia ke landasan kehambaan. Apatah lagi dengan kehadiran tahun baru hijrah ini, kita merasakan banyak perkara yang perlu dilakukan, dimulakan dan dijayakan.


Imam Hasan al-Basri Rahimahullah pernah berkata:
Semoga Allah merahmati seorang hamba yang mampu berhenti berfikir sebelum melaksanakan kehendaknya, jika kehendaknya itu kerana Allah dia akan melaksanakannya dan jika kerana selain Allah dia menghentikan niatnya





Tiada ulasan:

Catat Ulasan